Wachttijden update januari 2021

We begrijpen dat het vervelend is om met urologische klachten te moeten wachten voordat u bij ons terecht kunt. Helaas heeft zowel de eerste golf als de tweede golf van COVID ook bij onze afdeling zijn effect. We doen er alles binnen onze mogelijkheden aan om wachttijden te beperken.

Nieuwe patiënten moeten helaas enige tijd wachten tot eerste bezoek mogelijk is. Belangrijk om te weten is dat uw huisarts kan gebruik maken van snel trajecten in het geval van acute urologische klachten en verdenking kwaadaardigheid op urologisch gebied. Deze patiënten worden met voorrang behandeld. 

Er is enige vertraging in de afspraken bij patiënten die reeds onder behandeling zijn op de polikliniek urologie. We hebben dit wel grotendeels ingelopen maar soms nog 1 tot 2 maanden vertraging. 

Ten aanzien van operaties kunnen we stellen dat tot nu toe alle spoed en kanker gerelateerde operaties door zijn gegaan. Operaties in dagbehandeling kunnen vaak ook doorgaan. Overige operaties worden beoordeeld welke duur van uitstel mogelijk is. Hierbij houden we rekening met klachten die patiënten ervaren en eventuele risico’s die uitstel kan geven. Uiteraard zorgen wij ervoor dat het ziekenhuis een veilige omgeving is, zowel voor onze patiënten, bezoekers als medewerkers. We nemen daarom voorzorgsmaatregelen om u veilige zorg te kunnen bieden en u te beschermen tegen besmetting met het coronavirus.

 

Topklinische erkenning prostaatkankercentrum

Ons Reinier HAGA prostaatkanker centrum heeft in 2020 een topklinische erkenning gekregen van de Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ). De erkenning is voor de zorg aan patiënten met prostaatkanker. Dit betekent dat we hoogwaardige prostaatkankerzorg verlenen en daarmee vooroplopen in Nederland.

 

COVID nieuws mei 2020

Tijdens de COVID pandemie hebben we noodgedwongen de urologische zorg aan moeten passen. Per patiënt is er een afweging gemaakt of fysieke aanwezigheid verantwoord en noodzakelijk was of dat de afspraak telefonisch kon plaatsvinden of uitgesteld kon worden.  Een groot deel van de afspraken heeft telefonisch plaatsgevonden maar helaas is ook een deel van de zorg is uitgesteld.

Sinds begin mei hervatten we de reguliere zorg in ons ziekenhuis weer voorzichtig. Nu de stroom patiënten met het coronavirus afneemt en onder controle is, is er weer meer ruimte om ook andere patiënten te helpen. De medisch specialisten bepalen in welke volgorde patiënten worden opgeroepen en of een afspraak telefonisch of op de polikliniek plaatsvindt. We zullen sommige spreekuren laten plaatsvinden in Voorburg, Ypenburg en Naaldwijk omdat daar meer ruimte in de wachtkamer is voor consulten. Dit proberen we tijdig met u te communiceren.

De huisartsen in de regio Delft, Westland en Oostland, en wij als ziekenhuis, merken dat mensen met niet-corona gerelateerde gezondheidsklachten soms wachten om de huisarts of hun medisch specialist in het ziekenhuis te raadplegen. Samen willen we patiënten laten weten dat de huisartsen en zorgverleners in het ziekenhuis ook nu veilige en kwalitatief goede zorg leveren. Als ziekenhuis nemen we de benodigde voorzorgsmaatregelen om al onze patiënten veilige zorg te kunnen bieden. Eén van die maatregelen is dat we patiënten, bezoekers en begeleiders bij de hoofdingang vragen of zij klachten hebben. Daarnaast vragen wij patiënten om maximaal 5 minuten voor aanvang van hun afspraak in de wachtkamer te zijn, zodat we het aantal mensen in onze wachtruimtes kunnen beperken.