Nierstenen

Stenen in de urinewegen is een belangrijk en veelvoorkomend probleem. In uw leven heeft u 5-10% kans om stenen te ontwikkelen. Mannen hebben een hoger risico op stenen dan vrouwen. De meest voorkomende leeftijd waarop u last van stenen kunt krijgen is tussen de 40-60 jaar. Als u ooit stenen heeft gehad is de kans dat u in de volgende tien jaar weer stenen krijgt ongeveer 10%.

Wat zijn de oorzaken van stenen?

Verschillende factoren spelen een rol bij de ontwikkeling van stenen. U heeft een verdubbeld risico als in uw familie nierstenen voorkomen. Bepaalde aandoeningen zoals jicht, darmaandoening, herhaaldelijke urineweginfecties of nieraandoeningen kunnen een verhoogd risico geven. Er zijn medicijnen die een verhoogde kans op stenen geven. Ook speelt uw eet- en drinkpatroon, beroep en gewicht een rol bij steenvorming. In deze situaties kan de urine extra veel afvalstoffen bevatten waardoor kleine kristallen ontstaan. Wanneer deze kristallen zich ophopen in de nieren kunnen nierstenen ontstaan. Ook kunnen blaasstenen ontstaan bij langdurig geïnfecteerde urine met name bij verblijfskatheters in de blaas.

Welke klachten kan ik krijgen van nierstenen?

Nierstenen geven niet altijd klachten. Maar de belangrijkste klacht van nierstenen is pijn. Dit kan van een zeurende pijn overgaan in een hele heftige pijn als de steen vast komt te zitten in de urineleider. Deze pijn is meestal aan een kant in de onderrug aanwezig en kan dan af en aan heel heftig zijn. Soms kunt u er erg misselijk van worden en overgeven. Ook kan het voorkomen dat de pijn zo heftig is dat u geen houding kunt vinden. De pijn kan uitstralen richting de balzak of de schaamlippen. Ook kunt u vaker plassen dat u gewend bent en soms kunt u ook bloed in de urine zien. Van blaasstenen kunt u veel aandrang krijgen en ook bloedplassen.

Welke onderzoeken krijgt u bij deze klachten?

Vaak zal de urine worden nagekeken en aanvullende röntgenfoto’s worden gemaakt om de steen te zien. Als met deze foto’s nog onduidelijkheid is kan een aanvullende echo of CT-scan nodig zijn om de locatie van de stenen te zien.

Wat zijn de mogelijke behandelingen voor stenen?

Wanneer men een niersteenaanval heeft, is het belangrijkste dat de pijn wordt verlicht met pijnstillers. Kleine steentjes kunt u soms zelf uitplasssen zonder aanvullende behandelingen. Bij grotere stenen lukt dit meestal niet. De grens ligt rond de 6-7 mm. Indien uw steen niet vanzelf eruit komt zijn dan kan de steen op verschillende manieren verwijderd worden: met een niersteenvergruizer of via een operatie. Afhankelijk van de steengrootte zal de operatie via de plasbuis of via de zij verricht worden. Meestal zal de steen met behulp van een laser behandeld worden.

Wat kunt u zelf doen om stenen in de urinewegen te voorkomen?

U kunt zelf veel doen om nierstenen te voorkomen. Het belangrijkste advies is veel water drinken. Drink minimaal 2 liter water verspreid over de dag en met name ook tijdens het eten. Hierdoor worden de afvalstoffen in de urine verdund waardoor minder snel kristallen kunnen ontwikkelen. Ook is een gezond dieet met niet teveel dierlijke eiwitten (vlees), niet teveel cola en sterke thee het advies. Dagelijks bladgroenten eten is ook niet verstandig aangezien hier veel oxaalzuur in zit wat weer stenen kan veroorzaken.

Klik hier om de mogelijke operaties bij stenen in detail te bekijken